Bouwen aan vertrouwen met de know-like-trust factor

Marketing moeilijk en hard werken? Soms wel, maar vaker is het gebaseerd op de relatief simpele know-like-trust-factor. ‘Wat? Houd op met die verschrikkelijke marketingtermen!’ Ik hoor het je denken, maar zo ingewikkeld is het niet. En eigenlijk, wanneer je deze factor begrijpt, kun je op basis hiervan een plan maken voor de inzet van de marketing en communicatie en in het bijzonder contentmarketing voor jouw bedrijf. En breng je, jawel: ‘lijn in je marketing en communicatie’ en speel je in op de fases waarin een potentiële klant zich op dat moment bevindt.

Deel dit bericht

Ik leg het je uit:

Know

Dit is vrij voor de hand liggend: om iets aan iemand te kunnen verkopen, moet deze persoon of dit bedrijf je wel kennen. Know dus! Hoe leren mensen je kennen? Door te werken aan je zichtbaarheid en daarmee naamsbekendheid. Maak duidelijk wat je doet en waar je voor staat door met enige regelmaat content te delen, je website goed en duidelijk in te richten met heldere informatie en in te spelen op de vraag of behoefte die de potentiële klant op dat moment heeft. De lezer haakt aan op jouw content en leert je op deze manier kennen.

Like

Als deze potentiële klant je beetje bij beetje leert kennen, kan hij je ‘leuk’ gaan vinden. Hij herkent zich in jouw content, geeft reacties op de posts op social media, stelt vragen, reageert onder een blog op je website en volgt je met net iets meer interesse dan in de vorige fase. De content die je maakt spreekt hem aan, valt op en zet deze potentiële klant misschien wel aan tot denken of het leggen van contact. Het leggen van contact is natuurlijk wat je wilt. Het is dan ook belangrijk om niet alleen regelmatig zichtbaar te zijn, maar ook trouw te reageren op vragen en reacties die je krijgt. Zo bouw je een relatie op met jouw doelgroep.

Trust

In deze laatste fase draait het om vertrouwen, dé basis om met iemand in zee te gaan. Maar nog belangrijker langdurige samenwerkingen aan te gaan. Maar hoe bouw je dit vertrouwen op? Wat mij betreft door écht waardevolle content te delen, tips en inzichten waar de lezer (of kijker) iets aan heeft. Ben niet bang om waardevolle informatie te delen. Want als je dit al deelt, hoe waardevol moet de betaalde dienst dan wel niet zijn?

Daarnaast zijn ook belangrijk in deze fase:

  • Testimonials en reviews van je klanten: échte ervaringen van mensen die met jou hebben samengewerkt of iets bij jou hebben gekocht.
  • Houd je aan je beloftes en ben consistent in jouw boodschap: de boodschap is herkenbaar en dat wekt vertrouwen.

In mijn blogs en posts op social media geef ik regelmatig tips om vanuit de know-like-trust factor te werken aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Wil je ook meer lijn in je marketing en communicatie? Ik plan graag een gesprek met je in om te kijken waar jij kunt beginnen.

Interesse?

Neem gerust contact met me op!

9 tips voor het schrijven van waardevolle content

Het schrijven van blogs en artikelen is één van de vele mogelijkheden die je hebt om als zelfstandig ondernemer of organisatie zichtbaar te zijn en expertise te delen over een bepaald onderwerp. Mijn opdrachtgevers adviseer ik regelmatig uit de schaduw te stappen en te starten met het delen van hun kennis.

Lees verder »

Bouwen aan vertrouwen met de know-like-trust factor

Marketing moeilijk en hard werken? Soms wel, maar vaker is het gebaseerd op de relatief simpele know-like-trust-factor. ‘Wat? Houd op met die verschrikkelijke marketingtermen!’
Ik hoor het je denken, maar zo ingewikkeld is het niet. En eigenlijk, wanneer je deze factor begrijpt, kun je op basis hiervan een plan maken voor de inzet van de marketing en communicatie en in het bijzonder contentmarketing voor jouw bedrijf. En breng je, jawel: ‘lijn in je marketing en communicatie’ en speel je in op de fases waarin een potentiële klant zich op dat moment bevindt.

Lees verder »