Het maken van een persona is een veelgebruikte tool om een doelgroep in kaart te brengen. Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een fictief persoon die jouw dienst of product afneemt. Het maken van een persona is een snelle en gemakkelijke manier om je doelgroep te onderzoeken, echter is deze vaak gericht op feiten en de directe relatie met jouw product. Een persona kent over het algemeen weinig diepgang. Terwijl juist die diepgang ervoor zorgt dat je jouw doelgroep nog beter leert kennen en je je bewust wordt van wat hem bezighoudt.
Meer diepgang met de empathy map
Een paar jaar geleden ontdekte ik een handige tool die de diepgang in het onderzoek naar doelgroepen wél kan brengen: de empathy map. De empathy map helpt je jouw doelgroep écht te leren kennen en brengt structuur in alles wat je al over hen weet.
De tool is verdeeld in 4 categorieën:
- Zeggen & doen
- Horen
- Denken & voelen
- Zien
Daarnaast helpt het je na te denken over vragen die te maken hebben met de frustraties en belemmeringen, successen en verlangens van de doelgroep.
- Zeggen & doen
Hier omschrijf je wat de fictieve persoon zegt en doet. Hoe communiceert hij met anderen? Wat is zijn houding? En wat is zijn overtuiging?
- Horen
Hier onderzoek je de dingen die de persoon in zijn omgeving kan horen. Door wie wordt hij beïnvloed? En waarom wordt deze persoon gewaardeerd door zijn omgeving?
- Denken & voelen
In deze categorie omschrijf je wat er echt toe doet voor deze persoon. Waar komt hij zijn bed voor uit? Waar houdt hij zich mee bezig? Waar maakt hij zich zorgen om en waar droomt hij van?
- Zien
Bij deze categorie ga je dieper in op de omgeving van deze persoon. Welke zaken zijn op hem van invloed? Wie zijn de belangrijke mensen in zijn omgeving? En in wat voor omgeving woont en/of werkt hij?
Als laatste beantwoord je vragen die te maken hebben met pijn en verlangen en geef je antwoord op vragen als: wat zijn de angsten en frustraties? Welke eisen en behoeften heeft hij? En wat is zijn toekomstvisie?
Observeren, luisteren en vragen stellen
De observatie van jouw doelgroep geeft input voor de empathy map. Natuurlijk kun je ervoor kiezen ook een interview te doen met één of meerdere van je klanten. Dan pak je het écht grondig aan. Maar door de observaties die je doet te vertalen naar de empathy map en de vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden, krijg je inzicht en overzicht en word je je bewust van wat jouw klant (of jouw belangrijke stakeholders) bezighoudt. Op basis daarvan kun je jouw strategie bepalen en de juiste middelen inzetten om de gestelde doelen te behalen.
Mijn ervaring is dat het gebruiken van de empathy map je handvatten geeft wanneer je aan de slag wilt met contentmarketing. Door de vragen langs te gaan, komen er bijna vanzelf thema’s bovendrijven die interessant zijn voor de doelgroep en waar jij als specialist waarschijnlijk waardevolle content over kunt maken.
Aan de slag
Ik ben benieuwd of het voor jou ook werkt. Hulp nodig? Tijdens een strategische sessie kan ik je helpen de empathy map in te vullen. Interesse? Laat het me weten en ik vertel je er graag meer over!