In mijn vorige blog had ik het over de know-like-trust-factor. Een marketingterm die eigenlijk niet meer inhoudt dan de logische denkwijze dat mensen je eerst moeten kennen, voor ze je gaan vertrouwen.
Maar hoe doe je dat nou? In dit artikel geef ik je 9 tips voor het schrijven van waardevolle content. Daar gaan we!
- Ben niet bang om content gratis weg te geven.
Want als jouw artikel al zo goed is, hoe goed moet de betaalde content of dienst dan wel niet zijn? - Beschrijf je doel voor je aan de slag gaat.
Wat wil je dat de lezer weet aan het einde van jouw artikel en welke vraag of welk probleem kan (deels) worden opgelost? - Bepaal je doelgroep en verdiep je in de doelgroep.
Als je weet voor wie je schrijft kun je veel beter aansluiten bij de vragen en behoeften van jouw doelgroep. Lees meer over het bepalen en leren kennen van jouw doelgroep in mijn blog over de empathy map. - Maak een lijstje met kernthema’s.
Bepaal de belangrijkste thema’s waarop jij jezelf wilt profileren. Dit werkt als een kapstok. Vanuit hier kun je onderwerpen voor je artikelen gaan bedenken. - Start met een probleem of vraag.
Dat maakt dat de lezer zich kan herkennen en uitgenodigd wordt om verder te lezen. - Maak het verhaal herkenbaar met voorbeelden.
Ook hiermee zorg je dat de lezer zich herkent en de tips die je geeft nog beter kan toepassen in zijn/haar eigen praktijk. - Gebruik lijstjes voor het bespreken van je tips en adviezen.
Dat leest gemakkelijk, is scanbaar en maakt het behapbaar om te schrijven. Onderzoek wijst uit dat een opsomming met een oneven aantal bullets het beste werkt. Het triggert de hersenen en blijft daardoor beter hangen. - Gebruik tussenkopjes.
Zo kan de lezer het artikel makkelijk kan scannen en lezen. Door het gebruik van tussenkopjes geef je jezelf als schrijver ook handvatten om je verhaal per onderdeel op te bouwen. - Maak het niet te groot, focus op één onderwerp/klantvraag.
Je hebt heel veel kennis in huis en de verleiding is dan waarschijnlijk groot dit in grote hoeveelheden te willen delen. Toch is dat niet verstandig, omdat de lezer dan overladen wordt met informatie en moeite zal hebben het te volgen en te verwerken. Probeer je in jouw artikel daarom te beperken tot één onderwerp of een specifieke vraag. Alles waarvan je tijdens het schrijven nog denkt ‘hé, maar dat is ook interessant!’ zet je op een lijstje. Heb je meteen inspiratie voor het volgende waardevolle artikel 😉
In mijn volgende blog geef ik je tips hoe je aan inspiratie voor content komt. Want het klinkt misschien gemakkelijk, maar ook ik weet dat de inspiratie voor onderwerpen nog weleens ontbreekt. Volg me op LinkedIn of houd mijn website in de gaten!
Wil je nu al meer weten? Ik plan graag vrijblijvend een gesprek met je in om te kijken waar jij kunt beginnen. Bel of mail me om een afspraak te maken.
Wil je met jouw organisatie aan de slag? In een korte online workshop neem ik jullie graag mee in de do’s en don’ts rondom het maken van content en de inzet van verschillende social kanalen en communicatiemiddelen.