Aan de slag met een contentkalender

Je kent het misschien wel: je bezocht een interessant congres waar je enorm waardevolle inhoud hebt opgedaan. Daar kunnen jouw klanten ook zeker iets aan hebben! Je haalde een belangrijk certificaat met de organisatie. Dat is van waarde voor jouw dienstverlening. En met je klant heb je dat toffe en succesvolle project afgesloten. Ervaringen die je graag wilt delen met anderen! Typisch van die momenten om te laten zien waar je mee bezig bent als organisatie en de mogelijkheid om kennis te delen met jouw klanten en andere stakeholders.

Deel dit bericht

Maar dan is het moment ineens weer voorbij. Je wilde wel zichtbaar zijn, laten weten waar je mee bezig was en die waardevolle kennis delen met anderen, maar het kwam er niet van. Je was te druk en eigenlijk wist je ook niet goed hoe je dit moest doen. Want wat moet je posten? En waar doe ik dat? Via social media? En gebruik ik dan Facebook, Linkedin, Twitter of toch Instagram? En heb ik eigenlijk wel beeldmateriaal? Nee, die ene foto die je hebt, is niet scherp! En die foto gemaakt door je collega kun je al helemaal niet gebruiken! Daar neem je net een hap van je broodje terwijl je andere collega met zijn ogen dichtstaat. Wat een ellende! Ik hoor het je denken: “Hier hadden we beter over na moeten denken! De volgende keer, dan doen we alles anders.”

Die volgende keer…… Mijn ervaring is dat het die volgende keer waarschijnlijk weer op dezelfde manier gaat. Je bent je te laat bewust van de waarde van het event waar je bent of datgene dat je hebt meegemaakt. En dan is het moment weer voorbij.

Plannen met de contentkalender

Wat helpt is te werken met een contentkalender. Hierin leg je vast welke inhoud, je op welk moment gaat delen. Daarnaast bepaal je in welke vorm je iets gaat publiceren, zoals een kort artikel, een uitgebreidere blog of een video en bepaal je via welk kanaal je het bericht verspreidt. Een contentkalender geeft je houvast en overzicht, maar bovenal helpt het je tijdens het vullen van de kalender en gedurende de daaropvolgende periode van uitvoering bij het bewust worden van hetgeen dat interessant is voor jouw doelgroep(en).

Denken in thema’s

Als je aan de slag gaat met het vullen van de contentkalender word je als vanzelf gedwongen om na te denken over de onderwerpen waar je als organisatie graag over wilt communiceren. Vanuit de vastgestelde doelen bepaal je op welke thema’s je jouw organisatie wilt profileren. De content die je maakt sluit daar op aan. Welke thema’s kun je benoemen die te maken hebben met jouw diensten? Wat is interessant voor de doelgroep? Zijn er geplande events of bijeenkomsten in de organisatie? En zijn er belangrijke data voor jouw doelgroep waar je iets over wilt zeggen?

De antwoorden op deze vragen kun je verwerken in de contentkalender. Je vraagt je bij het inplannen van onderwerpen direct af op welke manier je hier aandacht aan kunt geven, in welke vorm je dat gaat doen en wat je hier voor nodig hebt. Zo maak je het concreet en ben je je bewust van de nieuwswaarde van die ene gebeurtenis, de afronding van dat toffe project of het belang van het profileren van een bepaalde dienst bij jouw doelgroep.

Handig overzicht

Een contentkalender hoeft geen ingewikkeld systeem of excelsheet te zijn. Wat belangrijk is, is dat het jou en je collega’s overzicht biedt, liefst in één oogopslag, en dat het werkbaar is. Zoek daarom naar een middel dat werkt. Een excelsheet met een aantal kolommen is zo gemaakt! Of maak je gebruik van bijvoorbeeld Sharepoint, dan is de kalender die daarin zit ook handig in gebruik. Als het voor jou werkt, is het goed!

Wil je hiermee aan de slag, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Ik hoor het graag!

Interesse?

Neem gerust contact met me op!

9 tips voor het schrijven van waardevolle content

Het schrijven van blogs en artikelen is één van de vele mogelijkheden die je hebt om als zelfstandig ondernemer of organisatie zichtbaar te zijn en expertise te delen over een bepaald onderwerp. Mijn opdrachtgevers adviseer ik regelmatig uit de schaduw te stappen en te starten met het delen van hun kennis.

Lees verder »

Bouwen aan vertrouwen met de know-like-trust factor

Marketing moeilijk en hard werken? Soms wel, maar vaker is het gebaseerd op de relatief simpele know-like-trust-factor. ‘Wat? Houd op met die verschrikkelijke marketingtermen!’
Ik hoor het je denken, maar zo ingewikkeld is het niet. En eigenlijk, wanneer je deze factor begrijpt, kun je op basis hiervan een plan maken voor de inzet van de marketing en communicatie en in het bijzonder contentmarketing voor jouw bedrijf. En breng je, jawel: ‘lijn in je marketing en communicatie’ en speel je in op de fases waarin een potentiële klant zich op dat moment bevindt.

Lees verder »