Ik leg het je uit:
Know
Dit is vrij voor de hand liggend: om iets aan iemand te kunnen verkopen, moet deze persoon of dit bedrijf je wel kennen. Know dus! Hoe leren mensen je kennen? Door te werken aan je zichtbaarheid en daarmee naamsbekendheid. Maak duidelijk wat je doet en waar je voor staat door met enige regelmaat content te delen, je website goed en duidelijk in te richten met heldere informatie en in te spelen op de vraag of behoefte die de potentiële klant op dat moment heeft. De lezer haakt aan op jouw content en leert je op deze manier kennen.
Like
Als deze potentiële klant je beetje bij beetje leert kennen, kan hij je ‘leuk’ gaan vinden. Hij herkent zich in jouw content, geeft reacties op de posts op social media, stelt vragen, reageert onder een blog op je website en volgt je met net iets meer interesse dan in de vorige fase. De content die je maakt spreekt hem aan, valt op en zet deze potentiële klant misschien wel aan tot denken of het leggen van contact. Het leggen van contact is natuurlijk wat je wilt. Het is dan ook belangrijk om niet alleen regelmatig zichtbaar te zijn, maar ook trouw te reageren op vragen en reacties die je krijgt. Zo bouw je een relatie op met jouw doelgroep.
Trust
In deze laatste fase draait het om vertrouwen, dé basis om met iemand in zee te gaan. Maar nog belangrijker langdurige samenwerkingen aan te gaan. Maar hoe bouw je dit vertrouwen op? Wat mij betreft door écht waardevolle content te delen, tips en inzichten waar de lezer (of kijker) iets aan heeft. Ben niet bang om waardevolle informatie te delen. Want als je dit al deelt, hoe waardevol moet de betaalde dienst dan wel niet zijn?
Daarnaast zijn ook belangrijk in deze fase:
- Testimonials en reviews van je klanten: échte ervaringen van mensen die met jou hebben samengewerkt of iets bij jou hebben gekocht.
- Houd je aan je beloftes en ben consistent in jouw boodschap: de boodschap is herkenbaar en dat wekt vertrouwen.
In mijn blogs en posts op social media geef ik regelmatig tips om vanuit de know-like-trust factor te werken aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Wil je ook meer lijn in je marketing en communicatie? Ik plan graag een gesprek met je in om te kijken waar jij kunt beginnen.